Dagens Nyheter skriver idag om att jag kräver snabbt svar från den borgerliga majoriteten på frågan om de har något förtroende för Securitas. Men långt efter att morgontidningen trycktes, distribuerades och lästes imorse så tror jag nu att ett svar har kommit. Åtminstone ett indirekt svar. Trots att jag som 2:e vice ordförande i SL sökt kontakt med ordförande Christer G Wennerholm (M) under dagen så har han inte återkommit. Nu blev jag nyss intervjuad av ABC-nyheterna i SVT och de säger sig i alla fall ha fått ett svar från Wennerholm. Wennerholm säger enligt ABC att han ”inte vill förlänga avtalet med Securitas efter 2012”. Har det ens varit tal om detta?! SL har en entreprenör som kanske medvetet har blåst resenärer och skattebetalare på pengar – ett solklart avtalsbrott om något – och så tycker moderaterna att man agerar skarpt genom att inte förlänga det befintliga kontraktet. Det är inte klokt. Moderaterna tycker alltså att utan att fuskfrågan är ordentligt utredd, och utan att vi fått svar från Securitas om när vi kan få en fungerande biljettkontroll, så ska avtalet löpa på i nästan 14 månader till? Jag tycker frågan är om inte avtalet bör sägas upp nu! Jag förutsätter att majoriteten har tecknat avtal med leverantörer vilka kan sägas upp vid avtalsbrott? Vi behöver en fungerande biljettkontroll. Och en politisk majoritet som vill agera och ta ansvar.