Etiketter
Jag har mycket synpunkter på den moderata kommunpolitiken, men att man satsar på iPad som effektivt läromedel i Sollentuna är ju bara fantastiskt. Jag har egna erfarenheter av hur mina och andras barn lär sig alfabetet och siffror, knäcker läskoden och vågar börja skriva egna meningar – tack vare iPad. Det hade kanske gått lika bra med en dator, men inte med papper och penna. Små barn behöver ofta pedagogisk stimulans från ex enkla ljud, figurer etc som finns inom många spel. De kan också långt tidigare än de kan skriva ”krumeluren” på ett papper, pricka rätt på tangentbordet. Detta ger självförtroende och läslust. Vissa barn med något handikapp kan också utveckla sitt språk och uttrycka sig snabbare genom digital övning. Det finns inget som säger att barn lär sig skriva för hand fortare och bättre om de avstår från att skriva och läsa på iPad. Jag tror personligen att min egen son (3,5 år) nu är så intresserad av att försöka skriva sitt namn på papper tack vare att han redan lärt sig alfabetet och att skriva familjens namn på iPad.
Tyvärr saknar många familjer möjligheten att köpa datorer, iPad, ladda hem e-böcker och köpa pedagogiska datorspel. Därför är det extra roligt när skolor har möjlighet att erbjuda det. Fler skolor borde se fördelarna (på sikt även ekonomiska) och självfallet bör vi som föräldrar och förtroendevalda applådera och välkomna denna utveckling. (Det är ju upp till rektor och lärarna att alla iPad, precis som övriga läromedel, används i undervisningen på ett klokt sätt.) Men det finns ett undantag, och inte vilket som helst. Det är mästaren på att fokusera fel och hellre prata form än innehåll; Jan Björklund (FP). Hur kan skolminister Björklund tycka att det är ett problem att skolan tillhandahåller iPad och använder dess möjligheter som stimulerande läromedel och ett pedagogiskt verktyg?! Man undrar. Helt klart är inte den borgerliga regeringen uppkopplad mot framtiden; varken när det gäller skolfrågor eller teknikutveckling.
Kan bara instämma! I detta fal är Björklund omsprungen med flera mil! Det är bara för lärare, rektorer och övriga vuxna också för den delen att hänga med och inse vart vi är på väg och hur vi kan dra nytta av de möjligheter som dessa verktyg för med sig! Skolan kommer utvecklas till något vi fd. elever inte alltid känner igen!
Absolut! Jag besökte Egan High School nyligen och fick ett föredrag av skolledning och engagerade lärare om hur de integrerat datorer och e-lärande via Khan Academy (webbaserade instruktioner och övningar) i undervisningen. När man kan locka elever att lära på sin nivå och med engagerande verktyg så tror jag alla blir vinnare. Den moderna skolans utveckling kan inte gynnas av Björklunds inställning att bibehålla inlärning endast genom papper och penna, katederundervisning och nötta skolböcker med ett antal år på nacken. I en grupp med 30 elever så gynnas alla av mer individualistiskt inlärningssätt. Det är motiverande att få utvecklas i sin takt där läraren och klasskompisar finns med som pepp och stöd. En iPad som används på rätt sätt kan ju också stimulera och underlätta inlärning på så många innovativa sätt med ljud, bild och interaktivitet. Att det krävs en närvarande och utbildad pedagog som guidar, utmanar och planerar undervisning och övningar är dock självklart för att lärandet på rätt nivå ska säkerställas. Att hitta smarta digitaliserade sätt att minska pappershantering är också ett bra sätt att nyttja lärarnas tid och kapacitet. Som lärare måste det vara bättre att använda 2 timmar till att planera undervisning än att rätta prov?